
Succesvolle samenwerking bij megaproject
Sloop van de oude Botlekbrug bij Rotterdam
- Project: Sloop van de oude Botlekbrug bij Rotterdam
- Opdrachtgever: Samenwerkingsverband A-Lanes A15
- Doorlooptijd: september 2017 – september 2018

Bijzonderheden
- Vlasman als hoofdaannemer van samenwerkingsverband
- Gefaseerde aanpak om weg- en scheepsverkeer te ontlasten
- Zwaar materieel (Hitachi 890 en Matador 30) voor sloop en afvoer
- Verwijderen Chroom-6 houdende constructies
- Afvoer en recycling van 4.000 ton schroot
- Onderwaterwerk op 13,5 meter onder NAP
- 10 brugdelen, 9 pijlers, 2 landhoofden
Succesvolle samenwerking bij megaproject
Al in 2015 is de nieuwe Botlekbrug over de Oude Maas geplaatst om de doorstroming op de A15 te verbeteren. De oude brug bleef ernaast liggen, waarvoor Vlasman al in 2010 door Samenwerkingsverband A-Lanes A15 werd aangetrokken om hem te ontmantelen. Als hoofdaannemer werkte Vlasman hiervoor samen met Jansen Recycling Group. Het project kreeg landelijke aandacht, omdat zelden zo’n complexe, omvangrijke opdracht geheel volgens plan tot een goed einde werd gebracht.
Maanden van voorbereiding
De complexiteit school niet alleen in de omvang en het gewicht van de diverse brugonderdelen, maar ook in de logistieke uitdagingen. De naastliggende nieuwe brug bleef in bedrijf, het scheepvaartverkeer moest doorgang vinden en ook het verkeer op de snelweg werd zo min mogelijk gestremd. Tel daarbij op de sterke stroming, de getijdenwerking en de inzet van pontons, en het moge duidelijk zijn dat vele maanden van voorbereiding, overleg en berekeningen aan het project voorafgingen, in nauwe samenwerking met de grootste belanghebbende partijen A-Lanes A15, Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam.
Gefaseerde aanpak
In negen fases, met een totale doorlooptijd van een jaar, werd de brug gesloopt. Vlasman verwijderde eerst de val, het beweegbare middendeel, en vervolgens de heftorens en de aanbruggen. Het hijswerk was een klus apart, waarbij ook de hefkabels, omloopwielen en contragewichten verwijderd werden. De brugdelen werden in blokken van soms wel 1.000 ton eruit gehesen en door het kraanschip “Matador 3” weggevaren. Nadat zij aan land waren gebracht, werden de staalconstructies op de werf van Jansen Recycling Group in Vlaardingen ontmanteld voor verdere recycling. Een tegenvaller was dat enkele brugonderdelen met Chroom-6 houdende verf behandeld waren, maar dankzij Vlasmans ervaring met Chroom-6 verwijdering konden hiervoor snel de juiste veiligheidsmaatregelen voor de afvoer worden getroffen.
Onderwaterwerk
Na de bovenbouw waren de brugpijlers aan de beurt, die tot op 13 meter diepte in het water staken. Voor dit onderwaterwerk zette Vlasman de Hitachi 890 in, een speciale kraan met een enorm bereik. Voor deze precisieklus moest men kunnen vertrouwen op de ervaring en de expertise van de machinist, die zijn aanpak baseerde op bouwtekeningen, ondersteund door sonarpeilingen. Tot slot werden in slechts één weekend tijd de resterende aanbruggen en landhoofden gesloopt, waarna het onderliggende wegennet alweer op zondagavond in gebruik kon worden genomen. In 2018, 63 jaar na zijn ingebruikname, was de oude Botlekbrug geheel volgens plan gesloopt en ontmanteld.