Sloop tunnelbak in Utrecht
Verwijdering voormalige tunnelbak voor herstel van de gracht
In de jaren ’50 werd een deel van de stadsbuitengracht van Utrecht gedempt voor de ringweg. Als onderdeel van de revitalisering van het stationsgebied wordt deze gracht weer hersteld ter hoogte van de Catharijnesingel. In opdracht van Gemeente Utrecht verwijderde Vlasman de betonbak van de Catharijnebaan en andere obstakels uit de ondergrond. Deze werkzaamheden werden deels onderwater uitgevoerd.
Sloop tunnelbak aan Catharijnesingel in Utrecht
Voor een gecontroleerde sloop werd de betonbak van 300 meter lang in compartimenten van 10 à 20 meter verdeeld. Vlasman richtte tijdelijke damwanden op om een bouwkuip te realiseren. Behalve de tunnelbak moesten ook de heipalen, de spuikoker en het uitstroomhoofd worden verwijderd. In verband met de grondwaterstand voor de omliggende monumentale panden werd dit sloopwerk deels onderwater uitgevoerd door duikers. De inzet van groot materieel was nodig om meer dan 20.000 ton puin af te voeren.
Uiteraard stelde deze binnenstedelijke locatie Vlasman voor extra uitdagingen. In samenwerking met combinant D. van der Steen en de omgevingsmanager werd het project nauwgezet voorbereid. Om de geluidsoverlast te beperken, voerde Vlasman de sloop deels onder water uit en werd bovendien gewerkt met mobiele geluidswanden. Vooraf werden vooropnames gemaakt van de omliggende monumentale panden en werden trillingsmeters geplaatst, ter voorkoming van schade aan de omliggende panden. Vanwege de beperkte ruimte werden verkeersregelaars ingezet en golden zeer strikte voorwaarden voor de aanvoer van materieel en de afvoer van puin. Ondanks de complexe omstandigheden werden de werkzaamheden in oktober 2019 naar tevredenheid afgerond.
Specificaties
- Project: Sloop van betonnen tunnelbak te Utrecht
- Opdrachtgever: Gemeente Utrecht
- Doorlooptijd: September 2018 – oktober 2019
Bijzonderheden
- Sloop tunnelbak, heipalen, spuikoker en uitstroomhoofd
- Drukke binnenstedelijke locatie met monumentale panden
- Werkzaamheden deels onderwater uitgevoerd
- Maatregelen tegen geluids- en verkeersoverlast
- Inzet groot materieel voor 20.000 ton puin
- Nauwe samenwerking met combinant en opdrachtgever