Sloop Noorderbrug te Maastricht
Eind 2016 kreeg Vlasman van Strukton Civiel Projecten de opdracht om de aanbruggen van de Noorderbrug te Maastricht te slopen. Het project bestond uit twee fases: eerst werd het nieuwe wegdek ingeschoven en vervolgens werden de overige velden gesloopt.
Op 7 augustus 2017 startte de eerste fase. In een tijdsbestek van zeven dagen moesten drie velden worden afgevijzeld en gesloopt. Al na vijf dagen waren deze werkzaamheden gereed, zodat direct daarna het nieuwe bruggedeelte kon worden ingeschoven. Ondanks de enorme omvang van deze fase is de Noorderbrug slechts vijftien dagen afgesloten geweest. Dat was ruimschoots binnen de gestelde termijn, mede door de 24-uurs inzet van diverse dag- en nachtploegen en de nauwkeurige en goed georganiseerde werkvoorbereidingen. Bij de uitvoering van deze grootscheepse operatie was ruim honderd man betrokken, met maar liefst twaalf kranen en diverse shovels.
Hierna volgde de tweede fase: de sloop van de resterende 350 meter van de oude aanlanding. Het veld boven het spoor werd in een buitendienststelling van 52 uur verwijderd. Voor het slopen van het veld over de Zuid-Willemsvaart was het noodzakelijk om de vaart tijdelijk te dempen. In twee weken tijd werd deze dichtgereden met 8.700 m³ zand en gebroken puin. Nadat het veld en de pijlers waren gesloopt, is de vaart weer ontgraven en opengesteld voor de rondvaartboten. De overige velden werden eveneens onder een hoge tijdsdruk gesloopt. Mede dankzij de goede afstemming met de opdrachtgever kijken wij terug op een geslaagde uitvoering van dit mooie project.
Specificaties
- Project: Sloop Noorderbrug te Maastricht en de oude westelijke aanbrug
- Opdrachtgever: Strukton Civiel Projecten
- Doorlooptijd: augustus 2017 – maart 2018
Bijzonderheden
- Afvijzelen en slopen van drie velden van 3.850 m³ beton in een tijdsbestek van zeven dagen
- Sloop van een veld boven het spoor in een buitendienststelling van 52 uur
- Dempen en na afloop ontgraven van de Zuid-Willemsvaart t.b.v. het slopen van het veld op vijftien meter hoogte
- 17.400 m³ netto betonsloop
- Doorgang en continuïteit aangrenzende fabrieken
- Aangrenzende bedrijfsvoering zeer gevoelig voor trillingen en stof