Pilot asbestsanering in de Schipholtunnel

De brandbeveiliging van de Schipholtunnel heeft een hoge prioriteit. Om instortingsgevaar bij brand te voorkomen, is in de jaren ‘90 brandwerende beplating aangebracht in de spoortunnel. Deze vezelcementplaten zijn destijds met asbesthoudende lijm op het beton bevestigd, maar vanwege de belasting van het treinverkeer laten zij nu los. Om de platen zo snel en veilig mogelijk te vervangen, ontwikkelde Vlasman twee saneringstechnieken die op deze logistiek lastige locatie inzetbaar zijn. Deze zijn eerst uitgebreid getest en gevalideerd in de praktijk, zodat de opdrachtgever een weloverwogen keuze kan maken over de te volgen aanpak.

Innovatieve techniek voor asbestsanering in spoortunnel

Om deze technieken te testen, heeft Vlasman eerst een proefopstelling gebouwd op de eigen locatie. De situatie in de tunnel werd nagebootst met grote betonblokken waarop een soortgelijke beplating was aangebracht, maar dan met mortel. In deze opstelling werd een elektrische robot getest, die na het verwijderen van de beplating een laagje van het beton freesde. Het vrijkomende materiaal werd afgezogen met de speciaal ontwikkelde vacuümunit van Vlasman en direct opgevangen in een bigbag. Het afbinden gebeurde vervolgens met een minicontainment-techniek.

Minicontainment

Zo’n zelfde minicontainment vormt de basis voor de tweede techniek die Vlasman voor deze opdracht uitdacht. Daarbij wordt steeds een minicontainment opgebouwd op de desbetreffende locatie met behulp van een steiger en een bordes. De minicontainment bestaat uit een box die tegen het werkgebied wordt gemonteerd. Vervolgens steken de gecertificeerde medewerkers hun armen door de couveusezakken, waarna zij de platen verwijderen en de lijm en een laag beton wegfrezen met een haakse slijper. Nadat het vrijgekomen stof is opgevangen en afgevoerd, volgt een visuele inspectie en een luchtcontrole. Bij vrijgave wordt de hele werklocatie gedemonteerd en elders opnieuw opgezet. Het voordeel van deze techniek is dat de sanering geconcentreerd wordt in een kleine werkruimte en dat hierbij geen aparte douche of persoonlijke beschermingsmiddelen nodig zijn.

Testweekend in de tunnel

Begin oktober 2021 werd het treinverkeer in de Schipholtunnel een nacht stilgelegd. Op acht locaties moesten de ventilatoren in de wand vervangen worden en deze gelegenheid werd aangegrepen om ter plekke de minicontainment-techniek uit te testen in de praktijk. Vanwege de tijdsdruk vergde deze test een logistieke voorbereiding die vergelijkbaar is met een militaire operatie. Medewerkers werden van tevoren expliciet getraind om te mogen werken op het spoor. Op een inrijplaats buiten de tunnel werd al het benodigde materiaal en gereedschap in speciale kratten op een wagon geladen, waarna alle acht locaties werden afgewerkt. De werkzaamheden waren van uur tot uur strak gepland, om de operatie zo snel en efficiënt mogelijk te laten verlopen.

De techniek werkt

De resultaten van dit testweekend laten zien dat de techniek werkt. De acht testlocaties werden na een visuele check en een luchtcontrole vrijgegeven. Vlasman heeft overtuigend aangetoond dat deze risicoklasse 2 sanering op een efficiënte manier kan worden uitgevoerd, die gepaard gaat met minder kosten en conform wet- en regelgeving.

Specificaties

  • Project: Pilot asbestsanering in de Schipholtunnel
  • Opdrachtgever: Anton Rail & Infra, i.o.v. ProRail
  • Doorlooptijd: oktober 2021

Bijzonderheden

  • Speciaal voor deze opdracht ontwikkelde technieken
  • Inzet van elektrische robot en minicontainment-techniek
  • Inzet van vacuümunit
  • Proefopstelling ingericht op eigen terrein
  • Speciale training voor werken op het spoor
  • Minutieuze voorbereiding van logistieke operatie
  • Strakke planning en hoge tijdsdruk