Offshore sloop van oude pier in Dublin Port

Complex infrastructureel project in het havengebied van Dublin

Het havengebied van Dublin wordt vernieuwd. Als onderdeel van dit grootscheepse project werd Vlasman aangetrokken om een verouderde pier uit de jaren ’60 te slopen. Vanwege betonrot was de pier in zeer slechte staat, en op de bodem werd verontreinigde bagger aangetroffen. Deze omstandigheden, gekoppeld aan de logistieke uitdagingen, droegen in sterke mate bij aan de complexiteit van dit internationale offshore project.

Grondige voorbereiding

Het project startte met een grondige voorbereiding van ruim 3 maanden. Vlasman stelde een plan van aanpak op, voerde calculatie- en stabiliteitsberekeningen uit, leverde de benodigde certificaten en douanepapieren aan en regelde voor alle betrokken medewerkers een safepass. Omdat ter plekke niet de juiste apparatuur aanwezig was, nam Vlasman al het benodigde materieel zelf mee, zoals de High Reach Demolition kraan die het bedrijf speciaal voor dit type projecten heeft laten bouwen. Het materieel werd verscheept op een gezeevast ponton, waarvoor eveneens verzekeringen en sleeppapieren in orde werden gemaakt. De voorbereidende periode voor het zeevasten van het materiaal bedroeg 3 weken. 7 dagen duurde de overtocht, dat was inclusief 2 dagen wacht in de baai van Le Havre i.v.m. storm. Medewerkers rouleerden in twee ploegen en vertrokken steeds voor een aaneengesloten periode van 12 dagen naar Dublin. Alleen de duikers werden locaal ingehuurd.

Beton- en staalconstructies

De sloop betrof de pier en alle toebehoren: de ligsteiger (met een lengte van 260 m¹), met daar bovenop de havenkraan en de lopende band, waarover voorheen het ijzererts werd vervoerd; de hoge en lage hellingsbanen (2x 90 m¹) voor de ferry, inclusief betonnen ‘dolphins’ (1.095 m³) en stootblokken. De sloop van de betonnen en stalen constructies, zowel onder als boven water, verliep voorspoedig. Hetzelfde gold voor de demontage van de havenkraan en de lopende band. Het verwijderen van de verzonken palen stuitte wel op problemen, omdat de kleiachtige bagger geen krimp gaf, ondanks de inzet van een aparte waterunit, spuitlansen en trilblokken. Uiteindelijk zijn de palen van binnenuit leeg gebaggerd waarna ze met behulp van een hogedruk hydrojetting zijn afgesneden tot onder het bodemniveau.

Specificaties

  • Project: Sloop van oude pier in Dublin Port
  • Opdrachtgever: Keating Construction
  • Doorlooptijd: april – oktober 2019

Bijzonderheden

  • Risicodragende participatie in internationaal project
  • Ontmanteling van complexe maritieme infrastructuur
  • Verscheping van eigen materieel en inzet eigen medewerkers
  • Combinatie van onshore en offshore sloop
  • Grondige administratieve en logistieke voorbereiding