Asbestsanering en bouwkundig strippen van EWI-toren in Delft

Ingrijpende renovatie voor iconisch gebouw van TU Delft

De EWI-toren is één van de meest markante gebouwen op de campus van TU Delft. Het gebouw is volledig opgetrokken uit beton en glas en is maar liefst negentig meter hoog. Het telt 22 verdiepingen en is daarmee het op een na hoogste gebouw van de stad, na de Nieuwe Kerk. In de EWI-toren zetelt de faculteit voor Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica. Het iconische pand is deels in gebruik als kantoor, maar biedt ook plaats aan een laboratorium en andere onderzoeksfaciliteiten.

Ingrijpende renovatie voor iconisch gebouw van TU Delft

In het kader van brandpreventie is de EWI-toren tijdelijk volledig ontruimd. Alle verdiepingen worden ontleed en bouwkundig gestript. Bovendien vindt er een sanering van asbesthoudende toepassingen en van chroom-6 plaats. Na deze ingrijpende renovatie, waarvoor Vlasman de sanering en sloop coördineert en voor een groot deel ook zelf uitvoert, heeft het gebouw straks weer de eigentijdse uitstraling en de optimale faciliteiten die passen bij dit paradepaardje van TU Delft.

De renovatie wordt gefaseerd uitgevoerd. In 2020 heeft Vlasman al de derde tot en met de achtste verdieping gestript, en begin 2021 volgden de begane grond en de eerste en tweede verdieping. De resterende dertien verdiepingen zijn verdeeld over diverse sloopbedrijven, voor wie Vlasman een coördinerende rol vervult.

Weinig restafval

De afvoer en afhandeling van al het bouwafval valt ook onder de verantwoordelijkheid van Vlasman. Het gebouw wordt bouwkundig circulair gesloopt, wat betekent dat bepaalde bouwstoffen worden hergebruikt, zodat er weinig restafval overblijft. Gesloopte plafondplaten worden bijvoorbeeld teruggebracht als isolatiemateriaal. Ook hiervoor bundelt Vlasman zijn disciplines met die van de andere betrokken partijen.

Eén van de uitdagingen van deze renovatie is de logistieke opgave. Er wordt op grote hoogte gewerkt, terwijl er slechts één transportlift beschikbaar is voor de aannemers. Vlasman zet daarom 200 kunststof rolcontainers in van 600 liter, die door een heftruck met kantelsysteem getransporteerd en overgeheveld worden.

De asbestsanering omvat het verwijderen van beglazingskit en plaatmateriaal en het bouwkundig afschermen van asbesttoepassingen in de installaties. Chroom-6 is op diverse plekken aangetroffen, zoals in plafonds, in de bestaande brandpuien, convectorkasten, geveldelen en in luchtkanalen langs de gevels. De met asbest of chroom-6 verontreinigde delen worden door Vlasman vakkundig verwijderd, waarna de sloopbedrijven en de bouwkundig herstelpartijen op een veilige manier hun werk kunnen doen.

Specificaties

  • Project: Asbestsanering en sloop voor renovatie EWI-gebouw in Delft
  • Opdrachtgever: TU Delft
  • Doorlooptijd:
    • 2020 – verdieping 3 t/m 8
    • Feb/mrt 2021 – begane grond, verdieping 1 en 2
    • Mei/aug 2021 – verdieping 9 t/m 21

Bijzonderheden

  • Omvangrijke asbestsanering binnen
  • Bouwkundig strippen van alle afdelingen
  • Circulair slopen: hergebruik sloopafval
  • Chroom-6 sanering
  • Ontruiming i.v.m. brandcompartimentering
  • Coördinatie afvaltransport en -afhandeling
  • 332 ton bouw/sloopmaterialen
  • 1375 ton puin
  • 99 ton hout
  • 62 ton chroom-6
  • 58 ton asbesthoudende materialen